Volledige afhandeling gebeurt via e-mail & telefoon info@sofie.be
Stuur Sofie een e-mail
info@sofie.be

Blog

Waarom zegt de Bijbel dat rijke mensen zullen verdwijnen tijdens hun streven?

“Het is niet de bedoeling dat je van speelgoed leeft, want je kunt het niet mee naar de hemel nemen”, zegt Adrienne, 8.

Volwassenen proberen ook van speelgoed te leven. Het verschil is dat volwassenen betalen voor hun speelgoed. Televisiereclames zien er zo gelikt uit, maar geen speelgoed van een fabrikant heeft ooit de leegte in de ziel van een klant opgevuld. Dat vacuüm in onze ziel is gereserveerd voor een oneindige, liefhebbende God.

“Je kunt niet al je spullen mee naar de hemel nemen. Je kinderen zouden het moeten krijgen – en bovendien zullen ze erover vechten”, zegt Jacob, 9.

Als het gaat om het verdelen van nalatenschappen van overleden ouders onder overlevende kinderen, is het een waargebeurd drama.

“De rijken zullen hun hond of hun basketbal niet nemen, maar ze zullen hun ziel en hun hart nemen”, zegt Hannah, 10.

We putten zoveel troost uit dingen, vaardigheden en prestaties, maar wat als alles in een oogwenk zou worden weggenomen?

“Rijke mensen vervagen omdat ze zich concentreren op geld en niet op God en Jezus. Ze moeten God en Jezus in de gaten houden”, zegt Landen, 7.

De Bijbel is niet tegen rijkdom. Abraham, de vader van alle gelovigen, was rijk. De Bijbel waarschuwt er echter voor om onze hoop niet op rijkdom te vestigen, omdat die zal verwelken.

“Mensen zouden zich op hemelse dingen moeten concentreren”, zegt Grant, 11. “Als God je financieel gezegend heeft, moet je het gebruiken om Hem te verheerlijken. Als je veel geld hebt, moet je het aan de behoeftigen geven of aan plaatsen waar je kunt mensen helpen.”

Rijkdom brengt verantwoordelijkheid met zich mee. De christelijke houding is dat we rentmeesters zijn van alle eigendommen die onder onze controle staan. Alles is van God. We zijn aan hem verantwoording verschuldigd over het gebruik ervan.

Jezus vertelde een verhaal van een man die zijn drie dienaren verschillende geldbedragen toevertrouwde. Twee van de drie investeerden verstandig en zorgden voor winst voor hun meester, maar één verborg zijn geld omdat hij bang was. Jezus beloonde de productieve dienaren, maar strafte de angstige, nutteloze dienaar (Matteüs 25:14-30).

“We moeten schatten voor onszelf in de hemel plaatsen, geen schatten op aarde, omdat ze zullen vervagen”, zegt Ransom, 8. De Bijbel zegt dat de rijken in hun bezigheden zijn als bloemen in het veld die vervagen onder de brandende hitte van de zon (James 1:10-11).

Christenen met verdeelde loyaliteiten leiden een onstabiel leven. Ze schommelen tussen liefde voor God en liefde voor rijkdom. De dubbelzinnige christen is een bundel gemengde berichten en tegenstrijdigheden.

“Sommige mensen denken alleen aan geld en accepteren Christus niet. Als ze sterven, gaan ze niet naar de hemel”, zegt Allen, 11.

Dit is het ultieme verlies. In Gods economie, als je de hele wereld bezit maar je ziel verliest, ben je failliet — voor altijd bankroet.

Onze neiging om afhankelijk te zijn van rijkdom met uitsluiting van God, is zo groot dat Jezus zei dat het voor een kameel gemakkelijker is om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijk persoon om zijn koninkrijk binnen te gaan. Het is praktisch een wonder wanneer rijke mensen zich vernederen om te vertrouwen op degene die de rijkdommen van de hemel opgaf om aan een schandelijk kruis te sterven om voor onze zonden te betalen.

Denk hier eens over na: Echt rijke mensen denken over zichzelf in relatie tot God, niet over hun eigendom.

Onthoud deze waarheid: “Want nauwelijks is de zon opgekomen met een brandende hitte of het gras verdort; haar bloem valt en haar mooie uiterlijk vergaat. Zo zal ook de rijke man vervagen in zijn bezigheden” (Jakobus 1:11) .

Vragen om te stellen: bent u echt rijk? Kent u de rijkdom van gemeenschap met God? Kent u de vrede die voortkomt uit tevreden zijn in alle omstandigheden? Als u een christen bent die door God voorspoedig is geweest, zoekt u dan naar mogelijkheden om te investeren in de vooruitgang van Gods koninkrijk?

Bron: Carey Kinsolving

  • Gerelateerde Tags: