Volledige afhandeling kan via e-mail & telefoon info@sofie.be
Stuur Sofie een e-mail
info@sofie.be

Blog

Wil je een supersterrencarrière? Wees voorbereid op alles – Boekrecensie

Iedereen wil vooruit in zijn carrière, en met zoveel mensen die zijn ontslagen of bang zijn dat zij de volgende zullen zijn, zien we dat het tijd is om serieus te worden of in het stof achter te blijven. Wil jij de droombaan van je leven krijgen? Blijkbaar doen veel mensen dat, je kunt zien dat het tegenwoordig overal zakelijk nieuws, loopbaanartikelen, verhalen en advies is. We hebben nu een hele nieuwe carrière van persoonlijke coaches, die anderen helpen hun droomleven en carrière te scoren. Je hebt dit toch de laatste tijd allemaal online en in de media opgemerkt?

Niet lang geleden stond er inderdaad een interessant artikel in Forbes – “America’s Most Surprising Six-Cijfer Jobs – Astronomen, scheepskapiteins, zelfs schrijvers kunnen meer dan $ 100.000 per jaar verdienen”, door Susan Adams op 28 mei 2010. Het artikel suggereerde dat misschien betekent het krijgen van een geweldig salaris in een lonende carrière buiten de gebaande paden denken en je vaardigheden organisch uitbreiden. Het artikel wees ook op de noodzaak van netwerken en het vermogen om deuren en kansen open te houden. Ik zou aanraden hierover na te denken, en een deel van de wijsheid in het artikel.

Ondertussen, als ik dit onderwerp van loopbaankeuzes en een goed salaris in overweging neem, wil ik u een goed boek aanbevelen van Harvey MacKay; “Graaf je goed voordat je dorst hebt; het enige netwerkboek dat je ooit nodig zult hebben voor een lonende en succesvolle carrière”, uitgegeven door Currency Books, een partner van een Double Day Publishing-bedrijf, New York, NY, (1997), pp 311, ISBN: 0-385-48543-3.

De auteur van dit boek schreef ook het bestverkochte boek; “Zwem met de haaien – zonder levend te worden opgegeten”, dat zich richtte op het moordende zakelijke carrièrespel en de ladderklimuitdagingen van het moderne bedrijfsleven. Ja, er zijn sindsdien dingen veranderd, maar in dit nieuwe boek; “Dig Your Well, Before You’re Thirsty”, we zien dat het allemaal om netwerken draait om die perfecte baan te vinden.

Hij maakt een interessante uitspraak in dit boek, hoewel netwerken misschien geen rocket science is, zou iemand die carrière maakt dit zeker zo moeten houden, en zich realiseren dat hij dit boek in 1997 schreef voorafgaand aan al deze sociale netwerkwebsites en -groepen. Over in de voorhoede van zijn tijd gesproken, Harvey was zijn tijd ver vooruit, meneer MacKay. Het lijkt erop dat als je het advies in dit boek serieus neemt en efficiënt netwerkt, je je carrière enorm kunt versnellen met behulp van deze tactieken en technieken.

Dit boek staat al zo lang als ik me kan herinneren in mijn persoonlijke bibliotheek, dus ik heb het onlangs tevoorschijn gehaald, omdat ik een vriend heb die ontslagen is, neem dit; “onvrijwillig onbezoldigd verlof zonder wedde”, ja klopt! Hij is gewoon zijn baan kwijt. Ik ga dit boek aanbevelen, als hij het ermee eens is, ga ik het hem geven. Ik zou je aanraden het ook te lezen.

Bron: Lance Winslow